1402-03-20 12:06
625
0
85300
گفتگوی گلستان‌ما با فعال صنایع‌دستی گلستان:

کسب درآمد از علف هرزی که فکرش را نمی‌کنید

فعال صنایع دستی می‌گوید از علف هرزی که فکرش را نمی‌کنید می‌توانیم با هنر حصیربافی به درآمدی با توجیه اقتصادی رسید.

صنم صادقپور در گفتگو با گلستان ما گفت: از سال ۹۵ تلاش کردم که هنر منسوخ شده حصیربافی را احیاء کنم و توانستم در سال ۹۶ حصیربافی در فهرست آثار ناملموس کشور درج شده و در سال ۹۷ نخستین فروشگاه تخصصی حصیربافی را در شهر گرگان افتتاح کردم.

این فعال صنایع دستی استان گلستان ادامه داد: مرکز تخصصی حصیربافی با ۱۰ نفر نیروی کار را در استان گلستان احیاء کردم که امروز به عنوان تنها خانه حصیربافی در گلستان معرف است.
صادقپور خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ نخستین آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد میراث وریا را راه‌اندازی کردیم که نخستین آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد روستایی استان بود.

وی ابراز داشت: امسال شرکت تجاری را ثبت کردم، میراث ما یک هنر ارثی است و هنری است که از پدر به ارث بردم و تلاش می‌کنم به نسل‌های بعدی توسعه دهم.

این مقام مسئول ابراز داشت: امسال برای خردسالان برنامه ویژه‌ای داریم تا بتوانیم مبلغ و معرف صنایع دستی باشند، طرح پنجشنبه‌های صلواتی را همچنین در نظر گرفتیم و هرکسی هر کجا ایران حصیر خریداری کرده باشند و خراب شده باشد به صورت رایگان تعمیر می‌کنیم و طرح جمعه‌های صلواتی نیز در نظر گرفتیم که می‌توانند علاقمندان به کارگاه مترکلاته بیایند و از نزدیک با این هنر آشنا شوند.

صادقپور ابراز داشت: با این کار علاقمندان به صنایع دستی حصیربافی هم می‌توانند خرید کنند و هم در صورت علاقمندی حصیربافی را آموزش ببیند و تلاش کردیم با همکاری میراث و فنی و حرفه‌ای در مسیر ترویج هنر حصیربافی گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: در جلساتی که در روز‌های گذشته برگزار شد به عنوان هنرمند نمونه حصیربافی تجلیل شدم و همچنین خواهر‌زاده بند به در این رشته عنوان کوچکترین فعال صنایع دستی استان شناخته شد و پدر مادرم بنده نیز به عنوان پیشکسوت این عرصه تجلیل شدند.

این هنرمند صنایع دستی تأکید کرد: امروز با افتخار می‌گویم این هنر شغل من است و بحث بیمه تأمین اجتماعی هنرمندان و صنایع دستی مورد انتظار ما هنرمندان صنایع دستی است اما مسئولان می‌گویند می‌توانید بیمه روستایی شوید، بیمه روستایی هیچ منتی بر سر من نیست و هر قشری می‌تواند از هر روستایی عضو این صندوق شود اما بنده که صبح تا شب در این عرصه فعالیت دارم و به ترویج و آموزش و فرهنگ‌سازی صنایع دستی کمک می‌کنم انتظار داریم بیمه تأمین اجتماعی دلگرمی ما من شود.

صادقپور بیمه تأمین اجتماعی را دلگرمی و پشتیبانی برای هنرمندان صنایع دستی دانست و گفت: با وجود فرهنگ و قومیت‌های مختلف در استان و حضور فعالان عرصه صنایع دستی اما متأسفانه بازارچه‌ای در‌شان و خور هنرمندان صنایع دستی نداریم و اگر مسافر و توریست و گردشگر می‌آید برای تهیه صنایع دستی باید به شهر‌ها و یا روستا‌های مختلف برود و باید نقطه‌ای مناسب و توریست‌پذیر برای بازارچه صنایع دستی در استان در نظر گرفته شود.

وی ابراز داشت: مواد اولیه حصیربافی در منطقه وجود دارد و علف هرزی است که هیچ کسی تصور نمی‌کند که می‌توان آن را به یک منبع درآمد با توجیه اقتصادی تبدیل کرد.

انتهای خبر/۴۲۰۲

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.